tiistai 19. lokakuuta 2010

Kompetentti mediakasvattaja

Media ei voi olla koulussa erillinen oppiaine, vaan kaikkien oppiaineitten on muututtava mediaympäristön muuttuessa niin, että niissä voidaan käsitellään median asettamia haasteita ja ottaa huomioon nykymedia (Laitinen 2007, 68). Ajatus on todella hyvä. Kuinka mahtavaa olisikaan, jos opettajat voisivat oman aineensa opetuksessa hyödyntää mediaa ja samalla opettaa oppilaille tietoisuutta omasta mediaympäristöstä,tietämystä median esitystavoista ja lisäksi mediaesitysten tulkinnan taitoja.


On hienoa, jos eri oppiaineissa voitaisiin tehdä esimerkiksi mediaa koskevia projekteja, joiden avulla opittaisiin median tekemistä. Projektina voisi tehdä vaikka lyhyen elokuvapätkän tai oman koululehden. Itselläni on vieläkin tallella koululehtiä, joiden tekemisessä olin mukana ja enkä ole niitä vielä lähiaikoina pois heittämässä. Melkein jokainen opettaja voi oppiaineestaan riippumatta käsitellä esimerkiksi sanomalehtiä, kuvia ja musiikkia tunneillaan: miksipä ei esimerkiksi saksan tunnilla voisi vertailla saksalaisten ja suomalaisten lehtien mainoksia tai analysoida jotakin saksalaista tv-sarjaa. Eri asia on sitten se, millä resursseilla ja valmiuksilla esimerkiksi kieltenopettaja voi olla samalla myös mediakasvatuksen opettaja?

Koska mediassa ja teknologiassa tapahtuu niin paljon muutoksia, ei opettajalla voi olla resursseja kouluttaa itseään kompetentiksi media-alan osaajaksi. Opettajalta vaadittaisiin aikaa eri median ilmiöihin ja tuotantotapoihin tutustumiseen, joka voi olla monelle opettajalle aikataulullisesti mahdotonta: niin sekä itsensä perehdyttämisen tai tarkkaan määriteltyjen opetussuunnitelmien kannalta.
Opetussuunnitelmaan voi olla melkein mahdotonta saada esimerkiksi erilaisia projekteja mahtumaan tai liittää tunnin aiheisiin kriittistä median tulkitsemista. Opetussuunnitelman perusteissa mediakasvatuksen osuuden tulisi toteutua sekä aihekokonaisuuksien että opetettavien aineiden tavoitteiden ja sisältöjen kautta.
Mutta onko kuitenkaan mahdollista luottaa siihen, että mediakasvatus tulee muiden oppiaineiden vanavedessä? Vai onko niin, että media opetuksen kohteena jää usein medialla opettamiseksi? Tulevana opettajana haluan todellakin yrittää ottaa opetuksessani myös mediakasvatuksen huomioon. Haasteellista se todellakin on ja saa nähdä saisiko Poliisikoira Rexistä jotakin syvällistä irti.

Lähteet:
Laitinen, Sirkka, 2007. Kuvaa ymmärtämään – visuaalisen mediatajun ja -taidon opettamisesta
Teoksessa: Kynäslahti, Kupiainen & Lehtonen (toim.): Näkökulmia mediakasvatukseen. Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2007.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti